Тема уроку: Складносурядне речення.

Тема уроку: Складносурядне речення.Будова , засоби зв'язку, смислові зв’язки.
Навчальна мета: Ознайомити учнів з будовою складносурядних речень, навчити визначати їх  групи за сполучниками ,визначати смислові зв’язки між складовими частинами.
Виховна мета: Поглиблювати цікавість до народознавства. Через усну народну творчість прищеплювати повагу, любов до праці; цікавість до народних ремесел.
Розвиваюча мета: Розвивати пізнавальні здібності.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: схеми, картки, рушник , колоски пшениці, ілюстрації.
 План уроку.
( Починаю урок з народного календаря)
26 вересня день - Корнелія Сотника – природа готується до зимової сплячки Як Корнелій скаже, так зима покаже.
27 вересня Воздвиження (Здвиження).Вважається,що в цей день остання птиця відлітає у вирій, а гаддя ховається у листі і залізає в землю, щоб перебути зиму. Але перед тим має відбутися рада , на якій зобов'язаний відзвітуватися за свої вчинки кожен плазун.Ті , хто не порушив протягом року даної обітниці , мають право спочивати до наступного Руфа – 21 квітня, коли гаддя знову вилізе із землі; натомість такі , що вжалили людей або тварин, не мають права на спочинок , бо їх „не бере земля”, а відтак нечестивців проганяють геть ; це особливо небезпечне гаддя – воно кидається під колеса , нападає на людей . Тому , вірячи в таку легенду , дітям забороняли ходити до лісу , щоб не зустрітися з „шатунами” , а також не провалитись у яму,  де мають зимувати плазуни . Якщо хтось провалиться , то буде всю зиму лизати з ними „гадючий камінь”. Це ще й останній день заготівлі горіхів та яблук , котрі тримали на зиму. З цього дня починають відлітати дикі гуси. Свитку на Здвиження скидай , а кожух одівай. Хто не обсіявся до Чесного Хреста (так називали це свято), той не варт собачого хвоста.

  Оголошення теми  та мети уроку.
  Актуалізація опорних знань учнів.
  1.Перевірка домашнього завдання .
  2.Проаналізувати речення ,що на дошці:   Мені війнула в очі сивина,
                                                                        Та я нічого не везу додому,
                                                                         Лиш горсточок старого полотна
                                                                        І вишите моє життя на ньому.
                                                                                                 Д . Павличко.
 Вивчення нового матеріалу.
1.Робота із схемою „Складносурядне речення” (у кожного на парті).
1 Варіант : З’ясувати три ознаки складносурядного речення (виписати разом з прикладами).
2 варіант : Випишіть групи сполучників за значенням і смисловими відтінками.
2. Списати речення (з дошки) , визначити ,з скількох частин складаються , якими сполучниками поєднуються, які смислові зв’зки мають. Для їжі й пиття ви більше ніж люди , однак для праці ви позбавлені і рук ,і ніг .(Е. Ротердамський). Відчиняла бабуся скриню обережно, урочисто , і в хаті світилося од розмаїття рушників , сорочок. ( Пропонується учням зробити всновок : що називається складносурядним реченням ?)
3.Аналіз структури речень( на дошці): Їлося смачно , робити страшно.
                                                                  На голові чиряк , а він на ногу шкутильгає.
                                                                  Рання пташка дзьобик чистить , а  пізня очиці жмурить.
                                                                   Хто діло робить , а хто гави ловить.
                                                                   Хто слухає , а хто й окунів ловить слухаючи .
                                                                   Люди орать , а ми руками махать.
                                                                   Кіт їв би рибу , та в воду лізти не хоче .
( Визначити з скількох частин складаються, підкреслити сполучники , визначити групу , скласти схеми ( 1 учень біля дошки )
4. Вправа з вибірковою відповіддю і самоперевіркою. До якої групи належить сполучник ? Зазначити номер речення , виписати сполучник , вказати групу за значенням. Вишивка – одна із видів народного декоративного мистецтва , і створюється вона на тканині чи шкірі за допомогою голки чи машини із різних ниток. Композиційне вирішення української вишивки відзначається безмежною фантазією , колоритом , та все ж переважають стрічкова , букетна і вазонна композиції. Вишивальними матеріалами були тканини домашнього , фабричного виготовлення , а для гаптування використовували ручнопрядні  і фабричні нитки : шовк , парус , металічні золоті і срібні корали , перли , камінці , бісер , намистинки , гудзики , стрічки тощо. Для українських вишиваних  рушників характерні спільні ознаки , проте кожен регіон має свої відмінності за формою, способом виготовлення ,оздобленням , кольоровою гамою. Після закінчення жнив господар зустрічав женців з хлібом сіллю на вишитому рушнику, а ті вдягали на нього обжинковий вінок. Рушником перев’язували сватів , але вишивати їх дівчина мусила сама, і тому вишивати матері навчали дочок змалку .(З народознавства)
5. Орфоепічно-словникова , творча робота. Переписати слова наголошуючи, скласти кілька речень або написати твір-мініатюру „ Що є для мене вишивка?” Вишивка , вишиваний , обжинковий ,оздоблення , вишиванка , вишивання , вишитий.
Узагальнення й систематизація вивченого.
Підсумкова бесіда .
Підсумок уроку.
Домашнє завдання.
Вивчити конспект уроку , виписати 10 складносурядних речень , скласти до них схеми.
Повторити написання префіксів, дібрати словниковий диктант.              

0 коммент.:

Дописати коментар