Тема уроку: Смислові зв'язки та інтонація у безсполучниковому складному реченні.

Тема уроку: Смислові зв'язки та інтонація у безсполучниковому складному реченні.
Навчальна мета: Донести до розуміння учнів особливості смислових зв’зків та інтонації безсполучникового складного речення . Дати поняття безсполучникового складного речення.
Виховна мета: Поглиблювати цікавісти до часів козаччини , на розповіддях про них виховувати любов до України .
Розвиваюча мета: Розвивати пізнавальні здібності учнів.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу .
Обладнання: орфоепічно-словникові таблиці , картки , таблиці-схеми.

План уроку.
З народного календаря .
Щедрий вечір ( Меланки )- 13 січня.
Через тиждень після Коляди , напередодні Нового року – Щедрий вечір або свято Меланки. Це залишок стародавнього , імовірно дохристиянського звичаю. За християнським календарем – це день преподобної Меланії В народній традиції обидва свята об’єдналися , і тепер маємо Щедрий вечір або свято Меланки .
   Наддніпрянська Україна і Гуцульщина святкують Щедрий вечір як значне свято різдвяного циклуз багатьма обрядами . Галицьке Поділля не святкує , бо Щедрий вечір у галичан  - напередодні водохрещів , тоді , як на Наддніпрянщині це – Голодна кутя , надвечір’я Богоявлення.
    На Щедрий вечір батько ховається від дітей за пирогами – символом щедрості , багатства .
Страви Щедрого вечора не скрізь однакові. Понад Дніпром печуть пироги з м’ясом і смажать гречані млинці на свинячому смальці , на півдні України – бублики , а в гуцулів – вареники.

Перевірка домашнього завдання.

1.    Фронтальна бесіда. ( Складні , складнопідрядні , складносурядні речення , речення з кількома підрядними).( Використати таблицю-схему )
2.    Синтаксичний розбір речення ( на дошці )
На кінець 15 століття біля дніпрвських порогів зібралися з усіх усюд України чимало люду , що стали нести прикордонну службу , пильнувати , щоб ні один ворог не проник на рідну землю
3.    Підсумок .
Актуалізація опрних знань  ( Проблемна ситуація )

1.    Визначіть типи речень , з’ясуйте різницю в сполученні ростих речень у складному , з’ясуйте смислові зв’язки
1.Щоб було тепло взимку , козак наносить листя , сіна , простеле повсть , натягне на себе кожух та й спить .
2.Козаки ні в чому не крились , і своїх куренів вони не запирали .
            3Увійдеш в курінь : казан висить, пшона торба , борошно , в’ялена риба , вагани меду стоять.
Повідомлення теми , мети уроку.

Вивчення нового матеріалу .

1.    Робота з підручником .
На переносній дошці питання : 1.На які дві групи поділяються за характером синтаксичних і смислових зв’язків .2 Які смислові відношення з однорідними і неоднорідними простими реченнями ? 3 Яка інтонація безсполучникових скл. речень ?
2.    Визначіть характер синтаксичних і смислових зв’зків у реченнях , правильно прочитайте. ( речення на дошці )
 1.Стовп чорного диму здіймався в небо – так сторожова служба козаків повідомляла своїх про небезпеку .
2. В українських степах з’являлася орда , до дніпровських порогів ішли чорні димові  стовпи. 
3. Зорбив діло – гуляй сміло . 
4.Здоровий , як циганова коняка : день біжить , а три лежить . 
5. Не спіши язиком – квапся ділом .
6. Опеньки з’явились – літо скінчилось .
7. З-за горба виступали козацькі полки , попереду їхали музики. 
8. Козацька кіннота їхала та їхала без кінця ,їхали на конях і бандуристи .
3.    Підсумок . ( Яке речення називається безсполучниковим ? Які розділові знаки вживаються?)

 Закріплення .

1.    Пояснювальний диктант .

Записати речення , правильно прочитати , поставити знаки , вказати смислові зв’зки , накреслити схеми .
1.Сірий , припорошений весняною пилюкою , степ збігає на південь і стигне там голубим маревом ; суворою лінією стоять на ньому сторожові могили , насипані , може , татарвою , а , може , волелюбним козацтвом , що шаблею та мушкетом боронило оці степи від ворожих навал.( Г. Тютюнник )
2. І здалося козакові , що там , у степу , ворушиться щось , іржуть чиїсь коні і вже не рокотання бандур чути звідти , а ледве вловимий передзвін шабель , і не сиділося старому , свербіла рука до шаблюки  , до бою кликало серце .
3. Мовчать могили , безмежним морем тече до самого обрію припорошений весняною пилюкою степ , петляє в степову безвість покручений шлях .( Г. Тютюнник )

2.    Вправа 185 ( 2 варіант).
Використайте слова : козаки , козацтво , Запорозька Січ , Іван Дмитрович Сірко , кошовий отаман , братчики , запорожці , стояти на чатах , сторожа , відсіч , сотник , булава , полк (тисяча козаків) , значки (малі прапорці ) , полкові  хоругви .
( слова на таблиці )
 
 Узагальнення й систематизація .
  Підсумок  .( виховна мета )
  Домашнє завдпння. Параграф 10 , вправа 183 або 181 , повторити пів- , напів-.